CITAZIONE (Massive @ 18/8/2006, 13:59)
CITAZIONE (halorama @ 17/8/2006, 11:11)
la qualità (invariata) sta nell'onestà intellettuale che esprimono, nella passione totalizzante per la loro musica che va oltre il desiderio di piacere, e li porta ad essere indifferenti rispetto ai desideri dei propri fan.
allora perchè non fanno musica per loro invece di venderla ?
perchè pasolini scriveva libri e faceva film, invece di tenerseli per sè nella cameretta sua?
perchè leopardi scriveva poesie e cercava di farsele pubblicare?
perchè man ray scattava rayographs e non se li appendeva nel box sotto casa?
massive, mi sembra che tu abbia una visione poco realistica della vita e dell'arte.
l'arte (quella vera) è sempre per sè stessi.
il fatto di piacere è una conseguenza successiva al momento creativo.
sei un fan dei mars volta solo se ti piacciono i loro dischi.
se non ti piacciono (il tu è rivolto ad un ipotetico interlocutore, non a te) vai a cagare, non sei più un loro estimatore, non interessi più.
a loro interessa solo farli i dischi. se poi piacciono a qualcuno, ecco, quel tipo di ascoltatore è il loro target, non gli altri.
i tmv non sono un jukeboxe. non eseguono a richiesta.
fanno che cazzo gli pare. anche se le loro scelte dovessero essere (e lo sono) le più impopolari ed anticommerciali possibili.
recentemente omar ha rilasciato questa intervista:
CITAZIONE
Visions: Astonishingly how less sensation you make for the release of a new record
No announcement, no studio-reports - suddenly it is out and wants to be heard. Why this secretive behaviour? To surprise?.
Rodriguez: Even not this. The truth is, I don’t think about it. My aim is not the release of a new record but the playing in. When we are not touring, my whole exists of nothing different. I wake up, work till late in the night and sleep in the studio. Day in, day out.
...
Visions: The Mars Volta is a lot about understatement, isn’t it?
Rodriguez: Under-what?
Visions: I think for example your defensive dealing with the press.
Rodriguez: I never saw it that way. But yes it is right, I like to keep things little. I like it when I can work alone; when nobody from the label tells me what to do. The bit of promotion we are doing are interviews past the end of making the record. Only yesterday a journalist noticed how less we are in magazines. We are continual making new records, are on tour and play for some thousand people. And then we are gone for the rest of the year.
...
Visions: Because of self-protection?
Rodriguez: That is not necessary. Take a magazine like Visions. You are focussed on music as itself, different than the magazines here in America or in the U.K... They would be embarrassed very fast, when you are not feeding them with gossip. They want to know which party you go to and with whom, whether you take drugs, who you are fucking. The whole soap-opera-reality-TV-thing. If you follow such criteria we are a band that is as boring as hell, because we -even if we would like to- can not serve with such things. The Mars Volta, the taboo topic. (Laughs)
...
Visions: Amputechture begins with an epic, heavy improvisation piece about 14 minutes. Why is somebody doing such things? Sure not because of consideration for the listener.
Rodriguez: (Laughs). No. But the listener is no factor that plays a role for me while making a record. If this song blocks the entry for someone it is okay. So they haven’t really listened. Some need a soft intro some need to jump in the shark fishpond.
...
Visions: I am a charts inclined radio-listener and give Amputechture three minutes. Which do you recommend?
Rodriguez: Three minutes?! Holy fuck, I can not do that! If you have not more time, please go. Don’t stay, don’t listen!
il che conferma quanto sopra.